mrshabanali

آیا موسسه بهار برای دوره MBA مناسب است؟ بهترین دوره mba چیست؟

با توجه به اینکه دوستان مختلف در خصوص کیفیت دوره‌ MBA موسسه های مختلف سوال می‌پرسند،‌ به تدریج و به بهانه‌های مختلف، «نظر شخصی خودم» را در مورد موسسات مختلف مطرح کرده‌ام.

با توجه به همکاری من با موسسات مختلف آموزشی عالی آزاد و دولتی، تلاش می‌کنم تا حد امکان به صورت مقایسه‌ای و با کمترین میزان جهت‌گیری ممکن (اگر چه قضاوت بدون جهت‌گیری برای انسانها اساساً غیرممکن است) نظرات خودم را در مورد دوره MBA موسسه آموزش عالی آزاد بهار بیان کنم:

  • مدیریت موسسه بهار،‌ به نسبت سایر موسسات موجود، نگاه علمی‌تری به حوزه‌ مدیریت دارد.
  • موسسه بهار نیز مانند سایر موسسات آموزش عالی مدیریتی، هنوز به صورت کامل از تیم تخصصی آموزشی قدرتمند – کسانی که خودشان در دوره‌های مدیریت شرکت کرده باشند – بهره مند نیست.
  • دوره‌های یکساله MBA موسسه آموزش عالی آزاد بهار، معمولاً طی یکسال و نیم یا حتی بیشتر به پایان می‌رسند. البته دلیل اصلی این مسئله، تعامل زیاد با دانشجویان است. سرفصل‌ها و تقویم درسی چندان صلب نیست. دانشجویان در صورت عدم رضایت از یک درس یا مدرس،‌ میتوانند درسی جایگزین یا مدرسی جایگزین را درخواست کنند. طبیعی است هزینه‌ی انعطاف پذیری در برابر خواست دانشجو و تلاش برای کسب رضایت آنان، پذیرش انعطاف در برنامه ریزی دوره‌ها از نظر زمانی خواهد بود.
  • موسسه بهار در انتخاب مدرس‌ها به «کیفیت آموزش» بیشتر از «سابقه‌ی آموزش و برند آموزشی» توجه دارد. بنابراین مدرس‌های نام‌آشنا ممکن است در موسسات دیگر بیشتر باشند. اما موسسه بهار مدرسان جوان و حتی ناشناخته‌ را در صورتی که احساس کند توانمندی علمی خوبی دارند ترجیح می‌دهند. بدیهی است مزیت دانش به روز مدرسان، هزینه‌ای هم دارد و آن آزمودن مدرسان جوان و تازه کار است که گهگاه خطاهایی هم به همراه خواهد داشت.

اما به عنوان یک جمع‌بندی، طی سالهای اخیر، بارها اعلام کرده‌ام که به نظرم، آموزش فیزیکی روشی گران قیمت و دارای اثربخشی پایین است.

چون عملاً بخش عمده‌ای از هزینه‌ای که دانشجو پرداخت می‌کند، برای اجاره‌ی املاک، تیم ستادی گسترده، تبلیغات محیطی جذب دانشجو و موارد مشابه هزینه می‌شود (در واقع پولی که می‌دهید بیش از آن‌که صرف آموزش و محتوای آموزشی شود، به مالک ساختمان‌ها و زیباسازی شهرداری و پرسنل ستادی و امثال این‌ها پرداخته می‌شود که البته در‌ سبک آموزش سنتی فیزیکی، چاره‌ی دیگری هم وجود ندارد).

به همین علت، به نظرم، صرفاً نیاز به دریافت “مدرک”، می‌تواند استفاده از دروه mba یا هر دوره مشابه دیگری را به شکل سنتی و فیزیکی آن توجیه کند.

به همین دلیل است که طی سالهای اخیر، تصمیم گرفتم فضای آموزش فیزیکی را ترک کرده و با همکاری دوستانم، دوره mba آنلاین متمم را که از سیستم های هوشمند تحلیل محتوا و تعامل دوسویه استفاده می‌کند، راه اندازی نماییم.

ضمناً اگر درباره‌ی MBA ابهام‌هایی دارید، شاید مطالب زیر به شما کمک کند:

فهرست درس‌های دوره MBA متمم (به همراه نقشه راه یادگیری)

گرایش های رشته MBA

تفاوت DBA و MBA

تاریخچه رشته MBA