mrshabanali

آموزش فن بیان | چند تکنیک در مورد فن بیان

قطعاً آموزش حرفه ای فن بیان و به‌کارگیری تکنیک های فن بیان، مقوله‌ای است که باید به صورت تخصصی و با صرف زمان و انرژی و پشتکار، پیگیری شود.

ضمن این‌که مسیر یادگیری فن بیان بر اساس کاربرد و هدفی که در ذهن دارید، می‌تواند شکل‌های متفاوتی به خود بگیرد.

مثلاً نکات فن بیان و تمرین‌های تقویت فن بیان برای کسی که می‌خواهد کتاب صوتی یا پادکست تولید کند، با کسی که می‌خواهد مدرس، بازیگر تئاتر و سینما، و یا سخنران سمینار آموزشی باشد، متفاوت است. هم‌چنین کسی که مهارت فن بیان را برای مذاکره یا گفتگو با مشتریان می‌خواهد، بی‌تردید نیاز‌ها و دغدغه‌های متفاوتی خواهد داشت و تمرین‌های متفاوتی را هم باید به‌کار بگیرد.

هم‌چنین باید بین فن بیان به عنوان معادل واژه‌ی انگلیسی Rhetoric با فن بیان به معنای سخنرانی در جمع یا Public Speaking تفاوت قائل شد. دسته‌ی اول، بیشتر به تسلط کلامی و متقاعدسازی و مفاهیمی از این دست نزدیک است.

بنابراین ادعای من این نیست که آن‌چه در این‌جا می‌بینید، آموزش حرفه ای سخنرانی و تکنیک های فن بیان است، بلکه صرفاً تعدادی مطلب آموزشی و فایل صوتی است که می‌تواند مقدمه‌ای برای یادگیری روش های فن بیان باشد.

مجموعه ای از مطالب آموزشی در مورد فن بیان و تکنیک های سخنرانی را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر مطالعه و دانلود کنید:

دانلود فایل صوتی در رابطه با آموزش فن بیان و سخنرانی

کتاب فن بیان و سخنرانی

کتابهای خوب فن بیان و سخنرانی فراوانند و اگر خواندن کتاب زبان انگلیسی برای شما راحت است، با جستجوی عبارت Public Speaking می‌توانید فهرست بلندی از کتابهای سخنرانی را پیدا کنید.

اما در میان کتابهای فارسی برای شروع، کتاب قدرت بیان برایان تریسی (با عنوان کتاب سخنرانی موفق هم شناخته می‌شود) می‌تواند مناسب باشد (ترجمه‌ی کتاب Speak to Win).

البته برایان تریسی به خاطر کتابهای بازاری و نگاه تجاری به آموزش، چندان خوش‌نام نیست؛ اما این کتاب او از جمله مواردی است که خواندنش هم‌چنان مفید است و نباید صرفاً به خاطر اسم نویسنده آن را کنار بگذارید (در فهرست کتابهای مدیریت زمان هم اشاره کردم که کتاب مدیریت زمان تریسی نیز از جمله‌ کتابهایی است که حیف است به خاطر نام مولف، از خواندنش صرف نظر کنیم).